Kukamitähäh

Tämä on ensisijaisesti oma treenipäiväkirjani, johon kirjaan etenemisen (ja takapakit) triathloniin ja muihin kotkotuksiin valmentautuessani.

sunnuntai 20. tammikuuta 2013

The Power of Nap

Kolmatta viikkoa viedään. Vähän on joutunut soveltamaan, mutta päälinjat on pitäneet, tähän tapaan:

Ma: lepo 
Ti: 1:20 PK-spinningiä + 0:15 kuntopiiriä

Ke: Aamulla visiitti luottofyssarille, jonka kanssa käytiin läpi muuttunutta ruoto-/lonkkaongelmaa. Tsekattiin myös vanhat röntgen- ja magneettikuvat vuosilta 2001 ja 2003 (jotka HUS yhtäkkiä lähetti pyytämättä ja yllättäen CD:llä lausuntojen kera, mikä lie arkistonsiivousprojekti siellä menossa) ja ruotohan näytti jo silloin melko synkälle. Kolme välilevyä alaselästä on jokseenkin kuihtunut ja bonuksena pari hyvinkin selvää pullistumaa. Lisäksi ulkofileissä on lihaksen tilalla reippaasti sidekudosta, eli se siitä lihasvoimasta sitten. Mitään sinänsä uutta poppakonstia tilanteeseen ei löynyt - näin en toki odottanutkaan käyvän - mutta muutama hyödyllinen treeniliike tuli kerrattua siinä möyhennyksen & muljauttelun ohessa. 
Illalla tein tunnin pyramidijuoksutreenin, jossa puolen tunnin lämpän jälkeen 1-2-3-4-3-2-1 rivakammat pätkät, joiden välissä palautus puolet vedon pituudesta. Tekniikkaan koitin myös erityisesti kiinnittää huomiota. Hiukan kyllä lonkkaa juimi tuota tehdessä.

Torstaina visiteerasin työterveyslääkärin luona kaikki vanhat kuvat & lausunnot mukana ja sain ens hätään stydimpiä kipulääkkeitä ja unitroppeja yötä helpottamaan, sekä lähetteen lonkkaröntgeniin. Tsekataan, josko lonkassa olisi kulumaa tai nivelrikkoa. Hope not... Isovarpaitten tyvinivelistähän tuota rikkoa löytyy, vaivaa onneksi suht harvoin. Jos nivelrikkoa löytyy niin hyvä uutinen oli se, että nykyjään kuulemma löytyy pariakin eri lääkettä, joilla rustopintoja saadaan elvytettyä. Ens viikolla tulee sitten selvyyttä tähän asiaan. 
Illalla oli uintitreeni, 1:08/2100 m. Se sujui suht kivuttomasti. Aika lauma muitakin selkeästi triathloniin treenavia näkyi olevan polskimassa.

Perjantaina parinkympin pakkasen takia en tohtinut rääkätä astmaattisia keuhkoja rutikuivassa ilmassa juoksemalla, vaan korvasin reissun salille 0:50 reippaalla kävelyllä ja tein 0:45 kuntopiirin kotona. 

Lauantaina ohjelmassa olisi ollut 1:30 PK-juoksua, mutta koska juoksu nyt jossain määrin tuntuu tuota selkä-/lonkkakipua provosoivan niin tein yhdistelmäharjoituksen salilla: 1:10 omatoimista PK-spinningiä ja sen päälle puoli tuntia PK-juoksua matolla, loppuun 6x30s vedot. Koska fillarointiperuskunnossa on joka tapauksessa eniten parantamisen varaa, niin tuskin kaatoi suunnitelmaa ainakaan huonompaan suuntaan.

Sunnuntaina pääsin vihdoin testaamaan uusia pakkaskelin pertsoja ja hiihtelin 19,7 km/ 2:16 PK-lenkin eli hiukan vähemmän kuin mitä ohjelmassa luki, mutta tämänhetkisen hiihtokunnon huomioiden oli ehkä järkevä ratkaisu. Kyseessä oli kuitenkin peräti talven toinen hiihtolenkki, edellinen oli joulukuun puolella.

Unet on edelleen olleet kovain vähäiset tällä viikolla, osittain itseaiheutetusti mutta enimmäkseen tuon riivatun kivun takia, joka herättää sen sata kertaa yössä. Väsymys on siis ollut melkoinen ja esim. torstaina uimaan lähtö tuotti todella vaikeuksia. Onneksi olen oppinut töistä palattuani ottamaan n. vartin tirsat, sillälailla että juuri ja juuri vaipuu hetkeksi pieneen koomaan. Sen jälkeen on ollut hiukan helpompi raapia itsensä kasaan ja lähteä hikoilemaan. Nuo ovat kyllä olleet juuri niitä kohtia, joissa ilman kirjallista ohjelmaa olisin saattanut livetä ja jättää treenin väliin. Kummasti tuo ryhtiä elämään, kun on selvä lukujärjestys jota ei yksinkertaisesti kehtaa jättää noudattamatta.



2 kommenttia:

  1. Tsemppiä Terhi, toivottavasti vaivojen syyt selviävät pian ja ennenkaikkea pääset niistä eroon! Olet niin hienosti saanut kunnon treenit päälle! Mulle tehtiin iso lonkka operaatio syyskuussa 2013, täällä sitä kuntoutellaan pikku hiljaa...


    terkuin Liisa

    VastaaPoista
  2. Kiitos Liisa tsemppauksesta! Ja ennenkaikkea jouhevaa kuntoutumista sinulle, toivottavasti tuloksena on entistä ehompi lonkka!

    VastaaPoista