Kukamitähäh

Tämä on ensisijaisesti oma treenipäiväkirjani, johon kirjaan etenemisen (ja takapakit) triathloniin ja muihin kotkotuksiin valmentautuessani.

sunnuntai 24. helmikuuta 2013

Henkistä ja fyysistä sohjossa kyntämistä

Eipä mennyt tämäkään viikko ihan niinkuin Strömsössä.

Maanantaina oli suunnitellusti lonkan puolen tunnin kaivelu hierojalla, tosin ilman merkittävää parannusta kipuihin. Tiistaina oli keuhkoissa epämääräinen tunne, joka pahimmillaan kokemuksen mukaan enteilee flunssaa tai muuta keuhkotautia ja parhaimmillaan on vaan jotain yleistä oirehdintaa, joka tässä tapauksessa olisi vaikka voinut johtua sunnuntaisesta pitkästä treenistä talvikelissä ulkona. Kun riskejä ei oikein tee mieli ottaa, niin päätin kuulostella pari päivää mikä on meininki.

Torstaihin mennessä oli käynyt selväksi, ettei flunssasta liene kyse (vaikka vähän muutakin oiretta pukkasi), mutta varsinaisen treeniohjelman noudattaminen oli jo mennyt harakoille. Päätin tehdä edes jotain ja hurautin työmatkat (15 km/suunta) fillarilla. Vaikkakin hurauttaminen on vähän liioiteltu ilmaisu ei-niin-hyvin-joka-paikasta-putsatuilla pyöräteillä seikkailemiselle. Saipahan kuitenkin hiukan liikettä niveliin ja raitista ilmaa.

Perjantai meni huiliessa, selkäkivut kun olivat jälleen edellisenä yönä riivanneet niin, että nukkumisesta ei tullut mitään ja väsymys oli infernaalinen. Lauantaina kynsin lumisohjossa fillarilla salille ja tein siellä ihan onnistuneen tunnin peruspunttitreenin paikkaharjoitteluna.

Tänään sunnuntaina on ollut aivan mahtavan upea aurinkoinen kevättalven sää ja siihen sopi luonnollisesti pitkä pertsalenkki keskuspuistossa. Pertsailu kun tuntuu olevan varsin selkäystävällinen laji. Lämpötila oli auringossa +10 ja varjossa pari astetta pakkasella, joten lähdin liikkeelle zero-suksilla. Olisi sittenkin ehkä pitänyt ottaa ne pakkasversiot, koska nyt ei ollut pitoa eikä sen puoleen kyllä kummoista luistoakaan, joten meno oli huomattavan hidasta kun yritti pitää sykkeet PK-lukemilla. Kolmisen tuntia tuli joka tapauksessa upeasta säästä nautittua ja kilometrejä kertyi himppasen alle 25.

Ensi viikolla yritän taas jatkaa treeniohjelman mukaisesti. Siitä on nyt karsittu toistaiseksi juoksut pois ja tilalla on hiihtoa ja/tai fillarointia, jotta selkä hiukan rauhoittuisi. Nähtäväksi jää onko sillä toivottua vaikutusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti