Kukamitähäh

Tämä on ensisijaisesti oma treenipäiväkirjani, johon kirjaan etenemisen (ja takapakit) triathloniin ja muihin kotkotuksiin valmentautuessani.

maanantai 8. tammikuuta 2018

Viikko 1 / 2018

Eka viikko uutta ohjelmaa takana ja fiilis mitä mainioin. Jos ei lasketa 2 kk jatkunutta yskää ja helvatanmoisia kipuja niskassa / hartiassa oikealla puolella. Keuhkot on kuvattu (ei vikaa) ja tulehdusarvot mitattu (tuloksia odottelen). Niskaa on hoidettu heiroja-osteopaatilla ja tietty täsmäjumpalla. Viikonloppuna vasta hoksasin, että pitääpäs myös kokeilla tyynyn vaihtoa, jos se vaikka helpottaisi. Mutta ne treenit:

Ma: 2 tuntia sauvakävelyä, puoli tuntia pyöräilyä trainerilla ja 0:40 venyttelyä, rullailua ja muuta huoltoa.
Ti: Työmatkat fillarilla ja 1:10 kuula- & kuminauhajumppa duunin salilla. Jossa oli yllättävän paljon porukkaa, koska tammikuu.
Ke: 1:00 / 9 km juoksua + puoli tuntia lihaskuntoa.
To: Lepo ja huoltohommia eli niska-hartiahoitoa ja jumppaohjeita hieroja-osteopaatilla.
Pe: Työmatkat ja matkat HelTrin kuntopiiriin fillarilla, kuntopiirissä tällä kertaa kahvakuulaa.
La: Päivä meni maailmankaikkeuden ensimmäisiä Pöljiä jeesatessa ja kannustaessa Vuosaaren uimahallissa. On ne kovaa porukkaa, hattu päästä! Illalla 1:30 läskipyöräilyä Keskuspuistossa ja 1:00 sauvakävelyä siihen päälle.

The Pöljät Mika, Ferrix, Irina (voittaja!) ja Paavo. Mitja puuttuu kuvasta.
Su: Aamulla 1:00 / 2 km tekniikkapainotteista uintia (käsiveto löytyi!) ja illalla 1:15 trainerilla pyörittelyä. Lisäksi 0:30 kuminauhajumppaa yläkropalle ja muuta treeniä keskivartalolle.

Huollot mukaanlukien 15 tuntia 40 minuuttia aktiivista elämää. Tästä toki suurin osa Pk-hommia. Nyt intoa puhkuen viikkoon nro 2.



maanantai 1. tammikuuta 2018

Uusi vuosi, uudet metodit

Hyvää uutta liikuntavuotta allihuuppa!

Itse aloitin sen tänään uuden koutsin Janin ohjeilla eli sauvakävelemällä 2h + sisäpyöräilemällä 0:30.

Viikonloppuna kuvattiin uinti- ja juoksutekniikat ja opeteltiin uusi voimaharjoitteluohjelma ja sain treeniohjeet seuraaviksi neljäksi viikoksi. Perusasioiden äärellä mennään, eli PK-harjoittelua ja voimatreeniä on tässä jaksossa paljon. Uinnissa käsiveto on edelleen persiillään, mutta eiköhän se hyvillä treeneillä saada paremmaksi. Juoksutekniikka on yllättävän hyvällä mallilla, hengityksen harjoitteluun sain hyviä vinkkejä. 

Tavoitteena tänä vuonna on ensisijaisesti pysyä mahdollisimman terveenä ja vammattomana, kaikki muu mitä siihen päälle saa rakennettua on pelkkää plussaa.

Vuosi 2017 oli terveyden puolesta annus horribilis, mutta siihen nähden liikuntaa oli yllättävän paljon, hiukan yli 400 tuntia eli keskimäärin reilu tunti päivässä:

  • Pyöräilyä n. 4200 km / 250 tuntia
  • Juoksua 340 km / 45 tuntia
  • Uintia 65 km / 31 tuntia
  • Voimatreeniä 45 tuntia
  • Venyttelyä, kehonhuoltoa ja -hallintaa 40 tuntia, plus hieronnat päälle.
Vuoteen 2018 mennään tällä motolla: 





torstai 28. joulukuuta 2017

Loppuvuoden liikkumisia

Viikko sitten sain stydimmät tropit keuhkoödeemaan ja vihdoin alkoi yskä pikkuhiljaa hellittää. Niinpä tässä on päässyt taas liikuskelemaan enemmän normaaliin tahtiin.

Viikko 51
Ma: Muuten huilia, mutta illalla puoli tuntia lihashuoltoa.
Ti: Työmatkat 0:50/15 km fillarilla ja illalla 0:43/6,2 km juoksua. Ennen juoksua tavanomainen vartin alkuverrajumppa eli hermot ja lihakset hereille*.
Ke: Työmatkat fillarilla.
To: Huili.
Pe: HelTrin kuntopiiri 1:20, matkat fillarilla.
La: 1:09/2,2 km uintia.
Su: 1:30/23,4 km läskipyöräilyä Keskuspuistossa ja illalla puoli tuntia hyötypyöräilyä eli siirtymät lihapatojen ääreen.

Viikko 52
Ma: Tunnin joulupäiväkävely semiautiossa kaupungissa.
Ti: Aamupäivällä 0:47/6,6km juoksua (vartti alkuverrajumppaa*). Muuten PK:ta, mutta loppuun 4 x muutaman kymmenen metrin veto loivaan ylämäkeen. Iltasella 20 km hyöty- /huviajelufillarointia. Illalla puoli tuntia venyttelyä.
Ke: Päivällä puolisen tuntia asiointifillarointia. Illalla 1:15 TrainerRoad -treeni (sis. alkuverrajumppa*). Hermo meinasi mennä taas vehkeiden kanssa kun ei meinannut saada sykemittaria eikä traineria pysymään yhteydessä läppäriin. Varsinkin traineriyhteys pätkii koko ajan. Dear Eki, mistä etsiä vikaa, läppäristä vai trainerista?
To: Alkuverrajumppa* + 0:40/6 km juoksua, alkuun 10 min PK1:ta, sitten PK2:ta ja loppuun muutama minuutti VK1:ta. Loppuun tietty muutama sata metri kävelypalautusta ja lyhyet palauttavat venyttelyt, niinkuin aina lenkin päälle. Iltapäivällä yläkropan hieronta ja rinta- & kaularangan lukkojen aukaisu. Niska on ollut jäykkä koko syksyn ja nyt oli taas päässyt kipeytymään aika lailla taukojumpista, venyttelyistä ja vanutteluista huolimatta, etenkin nuo nikamalukot riivaa. Josko se pää tästä taas alkaisi kääntyillä.


maanantai 18. joulukuuta 2017

Aina on tilaa yhdelle...

...fillarille. Ja vielä sellaiselle, jolle vielä tovi sitten tuli naureskeltua. Mutta niin se mieli muuttuu, eli olen nyt ikionnellinen fatbiken omistaja! Saanko esitellä, ihana Kona Wo:

Paksukainen <3
Päätöksethän tehdään tunteella ja perustellaan järkisyillä jälkikäteen. Tässä tapauksessa syitä löytyy peräti kolme:

1) Tykkään kulkea työmatkat fillarilla aina kun työtehtävät sen sallii, eli kun on kokonaisia toimistopäiviä eikä menoa asiakkaille kesken päivän. Yleensä onnistuu 1-3 päivänä viikossa. Vaan milläs kuljet, kun Helsingin kevyenliikenteenväylien (kirjoitetaanko noin?) kunnossapito on surkeaa tai ainakin täysin epäjohdonmukaista. Toisaalla väylät on suolattu paljaaksi ja samaan aikaan toisaalla ne ovat silkkaa kyntöpeltoa. Vaan nyt ei haittaa, fätillä pääsee kelillä kuin kelillä, hah!

2) Olen teknisesti surkean huono ajaja, mutta silti välillä tekisi mieli poiketa polulle. Oikeaan maastopyöräilyyn, jota siis pitäisi kunnolla treenata, ei kaikkien triathlonkotkotusten lomassa ole aikaa. Tähänkin fätti on oiva ratkaisu: jopa näin umpisurkea kuski uskaltaa fätillä mennä pois tieltä ilman että on ensimmäisen juuren tai kiven kohdalla katollaan. Tämä toki vaatii vielä totuttelua, mutta nyt ei enää pelota niin paljon mennä metikköön.

3) Välillä on vaan pakko päästä ulos, vaikka ohjelmassa seisoisi sisäpyöräharjoitus. Suosikkilenkkini cyclolla on ollut Keskuspuiston, Vantaanjoen ja Vanhankaupunginlahden maisemissa, joissa reitit on talvella joko toiveikkaasti latuja silmällä pitäen auraamattomia tai muuten vaan möykkyisiä. Nyt ei haittaa, Keskuspuistoon teillekin pääsee kelillä kuin kelillä!

Eka testilenkki tuli tehtyä lauantaina heti kun fillari oli haettu Hi5bikesta ja voi maailma että oli mukavaa! Sinne vaan sohjoon ja hankeen ja traktori senkun jyräsi eteenpäin. Wo on yllättävän kevyt käsitellä ja asfaltillakin rullaa mukavasti, oiva monikäyttöpyörä siis. 

tiistai 12. joulukuuta 2017

Uusi alku, jälleen kerran

No niin, taas on sairastettu kolmisen viikkoa, tällä kertaa perkeleellisen sitkeää keuhkoödeemaa eli raastavaa yskää. Kahta lajia yskänlääkettä ja kahta eri astmalääkettä on nyt vedelty pari viikkoa ja edelleen silmämunat meinaa välillä pullahtaa päästä kun yskänpuuska iskee. Mutta eiköhän se tästä.

Viikolla 49 varovasti jo liikuskelin:
Ma: työmatkat fillarilla ja puoli tuntia kevyttä lihasjumppaa & -huoltoa.
Ti: Työmatkat fillarilla.
Ke: Vajaa tunti kävelyä + 1:05 / 17,7 km TrainerRoadia (PK) + vartti lihaskuntoa.
To: Huili.
Pe: Työmatkat fillarilla.
La: 1:52 / 35,8 km cycloilua.
Su: 0:44 / 6,11 km juoksua + reilu puoli tuntia hyötypyöräilyä. Illalla puolisen tuntia jalkojen rullailua.

Juoksu ei saanut keuhkoja ratkeamaan eli yritetääs taas paluuta treeniohjelman pariin.

maanantai 13. marraskuuta 2017

Kivuttoman kilometrin metsästys

Viikon 45 liikunnot & kremppa-asiat:

Ma & ti: Työmatkat fillarilla.

Ke: 0:44 / 6,19 km PK-juoksua.

To: Työmatkat fillarilla. Illalla hieroja-osteopaatin vastaanotolla hieronnan lisäksi selviteltiin mistä johtuu vasempaan lonkan ulkosyrjään pesiytynyt monitahoinen kipu (viiltävää, polttavaa, särkevää, jomottavaa, säteilevää...). Erinäisten testailujen jälkeen selvisi, että vasemmanpuoleinen keskimmäinen pakaralihas on edelleen dead, kaputt, kuollut, finito. Tämä johtunee vuosien takaisesta välilevynpullistuman aiheuttamasta L5-hermon vauriosta, joka tosin fysiatrin vuoden takaisen arvion mukaan ei enää aiheuta ongelmia. Kyllä aiheuttaa. Nimittäin kun joku lihas ei pelitä (kun data ei kulje lihakseen niin milläs käsket), ottaa toiset sen hommat hoitaakseen. Seurauksena on sitten ylikuormitusta jossain kohtaa, tässä tapauksessa ko. lihaksen kiinnityskohdassa. Lääkkeeksi kerrattiin liuta pakaraa, nimenomaan sitä keskimmäistä lihasta, aktivoivia, pääasiassa kevyellä kumpparilenkillä tehtäviä liikkeitä. Nyt ei vielä treenata voimaa, vaan koitetaan ensin saada hermotus nousemaan kuolleista. Itse olin sitä mieltä, että amputaatio ja pakaraimplantti (mielellään joltain kenialaiselta tai etiopialaiselta juoksijalta) olisi ratkaisu, mutta hieroja-osteopaatti-Joonas on vakaasti sitä mieltä, että persaus saadaan vielä toimimaan. Saas nähdä saisiko tämän kivun näillä eväillä häivytettyä, jotta tilalle voi taas tulla joku muu riesa. Kivuton kilometri (missään lajissa) kun taitaa olla kerrassaan epärealistinen toivomus.

Pe: Fillarilla hurautus HelTrin kuntopiiriin.

La: Aamupäivällä 1:40 / 26,6 km:n TrainerRoad -harjoitus. Iltapäivällä about tunti / 2 km uintia.

Veikeitä nämä TrainerRoadin harjoitukset
Su: Päivällä 1:12 / 10 km PK-juoksua. Illalla 1:15 kehonhuoltoa Fibacolla, matkat tietty fillarilla.

maanantai 6. marraskuuta 2017

Lokakuisia liikkumisia

Viikko 44
Ma: Kymmenisen kilsaa hyötypyöräilyä.
Ti: 0:51/6,69 km juoksua. Muuten PK.ta, mutta loppuun 6 x n. 50 m veto loivaan ylämäkeen.
Ke: Työmatkat fillarilla + 1:07/19,3 km TrainerRoadia.
To: Puoli tuntia hyötypyöräilyä + 0:44 venyttelyä & muuta huoltoa.
Pe: Työmatkat + menopaluu HelTri kuntopiiriin fillarilla. Piirissä oli tällä kertaa kaffaguulaa.
La-su: n. 15 km patikointia 15 kilon rinkan kanssa Nuuksiossa Partioaitan 365-klubin yön yli -retkellä. Olihan taas mahottoman mukavaa.

Marraskuukin voi olla erittäin jees, tässä yöpymispaikan rantamaisemaa.
Viikko 43
Ma: 0:40 venyttelyt illalla.
Ti: Työmatkat fillarilla + illalla fillarointi Fibacolle Heltrin seurailtaan. Vartti jalkojen rullailua päälle.
Ke: Työmatkat fillarilla. Illalla 0:44/ 6 km PK-juoksua.
To: Työmatkat fillarilla. Illalla alakropan hieronta, mukavaa kuin tikkujen työntäminen kynsien alle.
Pe: HelTri-kuntopiiri, matkat fillarilla.
La: 1:08 / 2,4 km uintia.
Su: Aamupäivällä 1:10 TrainerRoad -treeni. Illalla 1:15 kehonhuoltoa Fibacolla. Välissä ei-ruumiinkulttuuria eli kuuntelemassa muutama mielenkiintoinen haastattelu kirjamessuilla.


Viikko 42
Ma: Työmatkat fillarilla.
Ti: Työmatkat fillarilla.
Ke: Työmatkat + asiointikeikka keskustaan fillarilla. 0:48/6,3 km PK-juoksua, loppuun 4 x lyhyt veto loivaan ylämäkeen.
To: Lepo.
Pe: HelTrin kuntopiiri, matkat fillarilla.
La: Aamupäivällä 1:10/10 km PK-juoksu. Iltapäivällä 1:00/2,4 km uinti, pitkästä aikaa ja tuntui aika mukavalle.
Su: 2:11/42 km cycloilua.