Kukamitähäh

Tämä on ensisijaisesti oma treenipäiväkirjani, johon kirjaan etenemisen (ja takapakit) triathloniin ja muihin kotkotuksiin valmentautuessani.

perjantai 28. joulukuuta 2012

Testing, testing

Joulukuu on mennyt sitten viime postauksen jälkeen treenimielessä ns. persiilleen. Vuorotellen on flunssa koittanut puskea päälle ja selkä reistaillut. Lisäksi 17.12. oli vielä yksi tentti ja siihen paahtamiseen meni useampia iltoja. Flunssa ei onneksi ole saanut ylivaltaa (hähä!), mutta oireisiin on ollut pakko suhtautua vakavasti ja kuulostella pari päivää onko se nyt tulossa vaiko eikö. Tämän sanottuani se luonnollisesti iskee kulman takaa oikein isolla moukarilla...

Joulunpyhinä liikuntaa sai maaseudun rauhassa kolmena päivänä peräkkäin rivakan lumenluonnin merkeissä. Ihme kyllä mikään paikka ei tullut siinä hommassa kipeäksi, vaikka lapiointi ei jokapäiväiseen arkiliikuntaan kuulukaan. Melkoista bodypumppia joka tapauksessa. Sen päälle olikin hyvä sitten saunoa ja syödä asiaankuuluvan perusteellisesti.

Välipäivät aina 2. tammikuuta saakka on ilo olla vapautettuna työn ikeestä, joten nyt on hyvää aikaa laittaa taas liikkumisasioita kuntoon. Heti torstaina aamupäivästä olikin vuorossa juoksun testaus & analysointi valmentajan kanssa. Ja miksikö testataan taas, koska juurihan siellä Pajulahdessa asiaa syynättiin? 

Nyt kun sykerajat oli selvillä niin tehtiin testi, jolla kunnon (toivottavaa) kohenemista voi seurata lyhyelläkin aikavälillä suht helposti. Metodina 6 x 1000 m testi minuutin palautuksilla, nousevilla sykkeillä niin, että 135:llä aloitettiin ja siitä joka kierroksella aina 10 pykälää lisään kunnes viimeinen kuudes kierros täysillä. Kierroksen aikana syke piti pitää mahdollisimman tasaisesti ko. lukemassa. Testi tehtiin Liikuntamyllyssä, jossa on 200m sisärata. Seurana oli toinen testattava, herra joka on valmistautumassa ensimmäiseen Iron Man -kisaansa Frankfurtissa ensi kesänä. Rispekt. Kovassa seurassa siis pääsin menemään ja kannustettiin toisiamme matkalla puolin ja toisin. Herrahenkilö luonnollisesti meni omien sykelukemiensa mukaisissa rajoissa (ja lujempaa).

Testi meni varsin hyvin (tarkemmat datat myöhemmin) ja tarkoituksena on siis tässä seuraavan puolen vuoden aikana saada kilometriaikaa lyhennettyä. Pari mielenkiintoista lukemaa: viimeinen kierros meni aikaan 4:21, johon itse olen varsin tyytyväinen. Edellinen kilometri kun jo mentiin anaerobisella alueella. Toinen jännä havainto oli se, että maksimisykkeeksi mittarin mukaan tuli 187, joka on yhden pykälän enemmän kuin mitä Pajulahdessa sain itsestäni tiristettyä. Ja parin vuoden takaisesta nousua on tullut 5 pykälää, mikä on hieman outoa, koska iän myötä maksimisykkeen pitäisi tulla alaspäin. No, tapana on muutenkin ollut tehdä kaikki asiat takaperoisesti, päälaellaan ja omituisessa järjestyksessä.

Kun juoksut oli juostu ja hiukan jäähdytelty mentiin tsekkaamaan fillarointiasentoani ja tekniikkaani wattbikella, joita Liikuntamyllyssä on muutama kappale. Muuten varsin mainio peli, mutta säädöt (etenkään aika-ajoasentoon) ei meikäläisen pygmimittoihin taivu. Harmi, koska olisi hyvä testata sitä joitakin tunteja selkäprobleemieni takia ennenkuin tekee lopullisen päätöksen aika-ajofillarin hankinnasta. 

Valmentaja totesi ajoasennon varsin hyväksi eikä löytänyt siitä mitään korjattavaa. Ajokilometrejä pitää vaan tulla paljon, jotta saisi myös fillarikunnon kehittymään. Talvella voi vielä korvata ajelua hiihdolla (ja työmatkakonkeloinnilla), mutta jahka kevät koittaa niin sitten niitä yli satasen lenkkejä pitää alkaa tekemään oikein urakalla.

Muutaman päivän päästä saan varsinaisen treeniohjelmaehdotuksen ja sitten alkaa kunnon lapiointi kohti kesän tavoitteita.

Ohimennessäni kävin äsken ilmoittautumassa HCM:lle, koska Sulo Viléninä pitää säästää ja välttää kalliimpi hinta, joka astuu voimaan vuodenvaihteen jälkeen. Sulo kävi eilen myös säästämässä valtavia summia Puhoksen Intersportissa ja shoppasi sieltä läpmpimät henkselihousut ja windstopper-takin työmatka- ja muuta talvifillarointia varten. Reilusti alennettuinakin toki olivat sikamaisen hintaisia. Lämpimät kengät ja hanskat vielä puuttuu, ne pitänee kaivella nettikaupoista. Naispyöräilijälle kun tuo valikoima Suomessa on jokseenkin onneton.

Nyt uimaan ja suksikauppaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti