Kukamitähäh

Tämä on ensisijaisesti oma treenipäiväkirjani, johon kirjaan etenemisen (ja takapakit) triathloniin ja muihin kotkotuksiin valmentautuessani.

sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

Suuri satulatesti: kaikki päin p*rsettä, KATSO KUVAT!!!

Tällä viikolla erikoislähetys, joka sisältää tuotesijoittelua. Mukana kuitenkin myös perinteinen lista viikon hikoiluista.

Ma: Tunnin hieronta yläkroppapainotteisesti ja rintarangan lukkojen aukaisu. samalla rytinällä aukesivat myös olkapäät. Lihaksissa ei sen kummempia kireyksiä tai kipeyksiä ollut, mikä oli jännä juttu kun edellisenä päivänä oli pitkä juoksu. Ilmeisesti lyhyet palauttavat venyttelyt juoksun jälkeen tekevät tehtävänsä ja kintut muutenkin alkavat olla juoksukunnossa.

Ti: Juoksu salille 0:22/3,6km + punttitreeni 1:00 + juoksu salilta 0:27. Väsymys painoi, koska unet on viime öinä jääneet liian lyhyiksi ja nilkkakin kiukutteli mennen tullen eli sattui niin vietävästi juoksujen alussa. Jostain syystä se onneksi kyllä aina sitten tämän vaivan kyseessä ollessa rauhoittuu, kun vaan malttaa hetken tehdä kävelyn ja juoksun vuorottelua. Punttitreenistä koipi ei ollut moksiskaan.

Ke: Aamulla uintia 1:20/3km. Yritin erityisesti keskittyä oikean eli minulle uudenlaisen hengitystekniikan opetteluun ja kylläpä onkin hankalaa. Muutama hengenveto ehkä meni oikein, kun keksin kohdistaa katseen happea haukatessa mahdollisimman lähelle veden pintaa, enkä takaviistoon kattoon (!), niinkuin aikaisemmin. Allasvettä tuli tällä kertaa hörpittyä ehkä kymmenkertainen määrä normaaliin verrattuna. 

Iltapäivällä kävin noutamassa huolletun Trekin Pro-Bikesta Nummelasta. Huollon lisäksi korjattiin katkeamaisillaan oleva etuvaihtajan vaijeri, joka oli ilmeisesti saanut siipeensä kuljetuksessa Fuerteventuralta kotio tullessa. Samalla reissulla saatiin vielä pari eri satulaa kokeiltavaksi.

To: pyöräily vastuksella 1:20, sisältäen mm. 10 kpl minuutin MK-vetoja, jotka eivät ihan onnistuneet, koska en saanut sykettä millään minuutissa MK:n puolelle. Tehot ei vielä tahdo koneesta irrota, jos niitä nyt ylipäätään onkaan. Samalla hoitui kahden satulakokelaan testaus.



Ehdokas nro 1, PRO aerofuel TT:

Kiitämme: hyvää yleistuntumaa, sopivaa kovuus-/pehmeysastetta ja riittävän leveää uraa keskellä.

Moitimme: liian leveää nokkaa ja sitä, että logot satulan sivusta hinkkautuivat pois jo tunnin ajelussa. Ei jatkoon.



Ehdokas nro 2, Bontrager hilo RXL

Kiitämme: hyvää yleismuotoilua, tyylikästä ulkonäköä ja Trekiin sopivaa "omaa" merkkiä.

Moitimme: kovuutta, keskiuran kapeutta ja teräväreunaisuutta sekä hintavuutta. Ei jatkoon tämäkään.

Toisen koeajajan persausta Bontrager sensijaan miellytti niin paljon, että hän sen lunasti omaksensa. Seuraavana itselle pitäisi jostain metsästää ISM Prologue. Lainaksi kokeilua varten, anyone?

Perjantaina olikin jo kauden viimeinen kuntopiiri, jonne tuttuun tapaan kävellen, jotta ehdin saada vähän happea lämmittelyn lisäksi. Juhlan kunniaksi alkuun vedettiin 8 minuutin suora lankku, jonka jälkeen 4 kierrosta piiriä (50sek työtä, 10 huilia), 3 minuutin jännehyppysetti (sain siinä ajassa 94 toistoa tehtyä, kutakuinkin puhtaasti) ja loppuun vatsa-selkäkiusattujen tukiryhmä. Kyllä on piirissä rahalle saanut vastinetta ja syyskuussa jatketaan sitten taas.

Lauantaina ei kaikki mennyt ihan nuottien mukaisesti. Aamupäivällä oli ohjelmassa uintia 2,4 km, mutta kesken treenin iski vasempaan olkapäähän niin kova kipu, että en pystynyt jatkamaan ja saldoksi jäi 1900m. Olkapää juimi yhtä ikävästi niin vaparissa kuin rintauinnissakin, mutta selkäuinnissa, jota tein loppuun, ei tuntunut mitään. Joku liikeratavirheen aiheuttama häikkä mitä ilmeisemmin. Toivottavasti ei ole kroonistuvaa laatua.

Iltapäivällä hurautin cyclolla Malminkartanon jätemäen juureen, vaihdoin lenkkarit jalkaan ja lähdin reppu selässä kipittämään mäkeä juosten ylös ja rappuja pitkin kävellen palautellen alas. Eli just päinvastoin kuin kaikki muut, joita oli paljon, lähes ruuhkaksi asti rapuissa. Eka kierros meni hiukan hutiksi, kun otin väärän, liian lyhyen reitin, kunnes hoksasin mitä reittiä oli tarkoitus mennä. Neljä jälkimmäistä meni sitten oikeaa latua, tosin hyyyyvin hitaasti. Ekalla kierroksella meinasi usko loppua, perjantai-illan jännehypyt kun tuntuivat reisissä "mukavasti". Loppua kohden sain tekniikkaa hiukan koottua rämpimisestä paremmaksi, mutta vauhtia ei kylläkään tullut lisää. Kotio polkiessa ylämäet tuntuivat huomattavan raskaille, mutta perille asti sentään pääsin. Kiva treeni, vaikka julmetun raskas, ja taatusti hyödyllinen. 

Sunnuntaina oli vuorossa yhdistelmätreeni: 1:57/36km PK-fillarointia cyclolla sumuisessa Itä-Helsingissä ja heti perään juoksua 1:30/14km. Juoksu oli muuten PK1:ta, mutta loppupuolella oli 20 minuutin siivu about puolimaran tavoitevauhtia. Tiukkaa teki sitä haipakkaa vetää tuo 20 minuuttia eli saas nähdä pitääkö tavoiteaika rustata uusiksi. Yllättävän hyvin sitä lauantaisen setin jälkeen noin muuten jaksoi taas kolme ja puoli tuntia vääntää, ihanaa kun sai olla raittiissa ilmassa. 

Kaikille Länsiväyläjuoksussa ja muissa päivän kahinoissa enkkoja tehneille ja muuten vaan nautiskelleille paljon onnea!









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti